Kruisingen, Keuzes, krijg ik spijt?

Door ScytheNL op dinsdag 6 juli 2010 00:20 - Reacties (21)
Categorie: Levenszaken, Views: 6.095

Naar aanleiding van m'n vorige blog (zie link onderaan uiteraard) het vervolg. Naarmate de aanleg van m'n nieuwe kruising vordert zal ik hier updates blijven plaatsen en eventueel een vraagje hier of daar aan de experts *wink*wink* stellen.

Het is zover...de boeken komen er aan. Kleine investering maargoed, we gaan er van uit dat ik er ook daadwerkelijk wat mee ga doen zoals bijvoorbeeld m'n MCSA/MCSE en daarna meteen doorstromen naar MCITP? Wie weet...

Morgen zal het pakketje wel op m'n werk afgeleverd worden en dan gaan we maar met de neus de boeken in..heh, bedenk me nu dat de laatste keer is geweest dat ik m'n vriendin heb geholpen met d'r examens wat een kleine 2 jaar geleden is ofzo?
Laatst wel weer m'n BHV opnieuw gehaald maar het eerste keer halen stelde ook al niets voor dus tjah.

Rest nu de vraag of ik mezelf er ook toe kan zetten om daadwerkelijk aan de slag te gaan en de examens cum laude te verlaten? Had ooit een keer een cursusje webdesign van de LOI of weet ik veel wat van 200 euri maar daar ben ik na les 6 van 60 mee opgehouden daar ik vermoedde dat ik aan het eind van die cursus web 0,5 websites kon bouwen en daarna nog eens een goeie 15K euri investeren in goede opleidingen om professioneel webdesigner te worden. Heb het hele opkomen van het www en websites gemist dus stapte pas laat, heel laat in. 2003/4 ofzo?

Anyways, dat is het dus uiteindelijk niet geworden alhoewel ik nog een jaartje of wat heb om de cursus af te maken voor een certificaat :+

Iemand nog tips mbt. MCSA/MCSE (70-290/-291/-270) en het studeren ervan?

Volgende: Kruisingen, keuzes, spijt? 06-'10 Kruisingen, keuzes, spijt?

Reacties


Door Tweakers user Pogostokje, dinsdag 6 juli 2010 00:39

Beste tip is gewoon doen en oefenen. Zorg dat je een PC thuis hebt en installeer de software waar je over leert. Bouw een servertje op en stel hem in alsof het een internationaal bedrijf moet voorzien. Zorg dat je alles gezien hebt, en niet alleen in een boek. ;)

Een van de dingen die op den duur de goede MCSA/MCSE'er onderscheid van de massa is ervaring, en die ervaring zul je niet alleen op het werk kunnen opdoen. Het is in die kringen niet raar om thuis servers te hebben draaien in een netwerkje voor thuisgebruik. Ja, dat kost je je avonden, maar als het je hobby niet is en je er niet vanzelf tijd in steekt dan blijf je zo iemand die alleen de boeken gelezen heeft en dan mis je een hoop kennis.

Bedenk dat wat jij schreef over support en systeembeheer wat je wil gaan doen, dat is veel problemen oplossen en dan heb je aan een boek waarin staat hoe dingen werken als het WEL goed gaat niet zo veel. ;)

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 6 juli 2010 07:50

sluit ik me helemaal bijn aan, mijn advies: als je dat nog niet hebt bouw van spare parts een dikke speel pc. (minstens een dualcore met VT of amd V zodat je ESXi met hardware versnelling kunt draaien, het liefste een quad core met 4gb ram, zodat je op elke core een apparte vm kunt draaien van een server of client. trek daarbij elke p3 die je nog hebt weer van zonder om als client te dienen en hang dat alles aan een 5 euro kostende kvm, speel met RIS, SUS, en houd in je achterhoofd dat er goede manieren zijn om hardware onafhankelijke images te bouwen - dmv bijv driverpacks.net en sysprep (onder vista en win7 ligt dat wat anders)

wel doe je er verstandig aan die dingen te testen alsof je leven er vanaf hangt, ze zijn erg handig, maar bepaald te vertrouwen (voor professioneel gebruik) - niet bepaald).

doe veel met de command line, - en zorg dat je powershell gaat beheersen, (hoewel powershell nog niet in 70 29n zal voorkomen (exameneisen te oud daarvoor), zul je er wel HEEL veel profijt van hebben).

en weet vooral dat de examens er op gericht zijn om te testen of je behalve boekkennis ook wel speel-kennis hebt.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 07:55]


Door Tweakers user Nielson, dinsdag 6 juli 2010 08:21

Iemand nog tips mbt. MCSA/MCSE (70-290/-291/-270) en het studeren ervan?
Weet niet of je dit topic al kende, maar daar staat ook veel nuttige info in.

Door Tweakers user ScytheNL, dinsdag 6 juli 2010 09:02

Pogostokje schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 00:39:
Beste tip is gewoon doen en oefenen. Zorg dat je een PC thuis hebt en installeer de software waar je over leert. Bouw een servertje op en stel hem in alsof het een internationaal bedrijf moet voorzien. Zorg dat je alles gezien hebt, en niet alleen in een boek. ;)

Een van de dingen die op den duur de goede MCSA/MCSE'er onderscheid van de massa is ervaring, en die ervaring zul je niet alleen op het werk kunnen opdoen. Het is in die kringen niet raar om thuis servers te hebben draaien in een netwerkje voor thuisgebruik. Ja, dat kost je je avonden, maar als het je hobby niet is en je er niet vanzelf tijd in steekt dan blijf je zo iemand die alleen de boeken gelezen heeft en dan mis je een hoop kennis.

Bedenk dat wat jij schreef over support en systeembeheer wat je wil gaan doen, dat is veel problemen oplossen en dan heb je aan een boek waarin staat hoe dingen werken als het WEL goed gaat niet zo veel. ;)
Mooie tip, was ik ook zeker wel van plan om te gaan proberen. Hebben hier op het werk nog een, inmiddels vervangen, simpel P4 servertje met tapestreamer staan die ik waarschijnlijk wel mag hebben. Kan ik mooi gebruiken om juist dat te gaan oefenen.
Bij de boeken zit iig ook WinSer2003 inbegrepen dus daar hoef ik niet naar op jacht.
i-chat schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 07:50:
sluit ik me helemaal bijn aan, mijn advies: als je dat nog niet hebt bouw van spare parts een dikke speel pc. (minstens een dualcore met VT of amd V zodat je ESXi met hardware versnelling kunt draaien, het liefste een quad core met 4gb ram, zodat je op elke core een apparte vm kunt draaien van een server of client. trek daarbij elke p3 die je nog hebt weer van zonder om als client te dienen en hang dat alles aan een 5 euro kostende kvm, speel met RIS, SUS, en houd in je achterhoofd dat er goede manieren zijn om hardware onafhankelijke images te bouwen - dmv bijv driverpacks.net en sysprep (onder vista en win7 ligt dat wat anders)

wel doe je er verstandig aan die dingen te testen alsof je leven er vanaf hangt, ze zijn erg handig, maar bepaald te vertrouwen (voor professioneel gebruik) - niet bepaald).

doe veel met de command line, - en zorg dat je powershell gaat beheersen, (hoewel powershell nog niet in 70 29n zal voorkomen (exameneisen te oud daarvoor), zul je er wel HEEL veel profijt van hebben).

en weet vooral dat de examens er op gericht zijn om te testen of je behalve boekkennis ook wel speel-kennis hebt.
Leuke termen gebruik je daar! Helaas heb ik nog niet genoeg ervaring om nou 100% te begrijpen wat je bedoeld :+ ..zal mezelf denk ik toch eerst even op de basis moeten gooien.
Die dikke speelPC zal niet gaan lukken voorlopig. Ik heb zelf enkel een p4 en een laptop in huis staan en zoals al gezegd kan ik via het werk nog wel een P4 servertje en een paar oude P4 werkstations aankomen. Spare parts heb ik ook niet in overbodige luxe dus dat zal langzaam aan maar moeten groeien.
Nielson schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 08:21:
[...]


Weet niet of je dit topic al kende, maar daar staat ook veel nuttige info in.
Die kende ik inderdaad nog niet. Information overload maar een topic waar ik denk ik veel aan ga hebben.. Thanks.

Door Tweakers user L_i_Q_u_i_D, dinsdag 6 juli 2010 09:03

Uit jouw blog proef ik enige twijfel in de dingen die je wilt doen? Je bent een cursus websites bouwen/design begonnen en niet afgemaakt, vervolgens stap je over op MCSE (wat een hele andere tak van sport is).

Wil je MCSE'er worden omdat je denkt dat er brood mee te verdienen valt, doe je het omdat anderen het ook doen "dus zal het wel goed zijn", of omdat je het zelf écht leuk vind?

Misschien niet geheel onbelangrijk om dat voor jezelf te beantwoorden. Het zou namelijk jammer zijn als je na een jaar blokken (ik noem maar wat), erachter komt dat je er geen bal aan vind en een andere boot mist die je toch liever had willen pakken?

Door Tweakers user Neo_TGP, dinsdag 6 juli 2010 09:31

L_i_Q_u_i_D schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 09:03:
Uit jouw blog proef ik enige twijfel in de dingen die je wilt doen? Je bent een cursus websites bouwen/design begonnen en niet afgemaakt, vervolgens stap je over op MCSE (wat een hele andere tak van sport is).

Wil je MCSE'er worden omdat je denkt dat er brood mee te verdienen valt, doe je het omdat anderen het ook doen "dus zal het wel goed zijn", of omdat je het zelf écht leuk vind?

Misschien niet geheel onbelangrijk om dat voor jezelf te beantwoorden. Het zou namelijk jammer zijn als je na een jaar blokken (ik noem maar wat), erachter komt dat je er geen bal aan vind en een andere boot mist die je toch liever had willen pakken?
Zelfs als het niet 100% de richting is waar je heen wil in de ICT is dit een mooie basis, het geeft toch enige basiskennis van de materie aan, wat toch ook wel een stevig pluspunt is..

Door Tweakers user ScytheNL, dinsdag 6 juli 2010 09:43

Goede vraag die ik mezelf inderdaad ook meerdere keren heb gesteld..

Ik was begonnen met de webdesign cursus omdat het me toendertijd wel grappig leek en omdat ik er brood in zag. Na de eerste paar lessen te hebben gevolgd en me er een beetje in te hebben verdiept zag ik in dat ik met een cursusje van 200 euro eigenlijk nog niets kon en dat er een flinke investering nodig was, die ik niet op kon brengen, om op een beetje professioneel niveau te kunnen presteren en een baan te krijgen. Die gewaarwording was "teveel" voor me en heeft me bij die keus aan het wankelen gebracht en uiteindelijk geresulteerd dat ik de cursus naast me neer heb gelegd.

Nu dat ik het traject van MCSE/A in ga lopen heb ik er nog eens goed over nagedacht en ben ik erachter gekomen dat het werken met pc's e.d. me gewoon ligt en dat ik het leuk vind om te klooien met dat soort dingen. Natuurlijk gaat het me er om dat ik er ook een goede boterham mee kan gaan verdienen, een betere dan dat ik nu in ieder geval doe.

Wat betreft die andere boot; Ik heb tot voor kort geen enkel idee gehad wat ik zou willen gaan doen en de "angst" om erachter te komen dat ik er geen bal aan vind en dus tijd en geld te hebben verspild laat ik me deze keer niet beinvloeden. Ik werk graag met pc's en vind het gewoon leuk om er mee bezig te zijn. Helaas heb ik niet de financiele middelen om er eerder een serieuze hobby van te maken met hier een pc en daar een pc en een thuisservertje maar dat mag me niet tegenhouden om het nu meerendeels uit de boeken te gaan leren ipv. de praktijk toch?

Ik besef me dat het hoogst waarschijnlijk een wat langere weg gaat worden om praktijk en theorie bij elkaar te kunnen gaan brengen maar als ik het nu niet doe zit ik denk ik voor de rest van m'n leven in een magazijn o.i.d. te kijken en dat is iets waar ik ook niet bepaald naar uit kijk...

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 10:05]


Door Tweakers user i-chat, dinsdag 6 juli 2010 10:18

Leuke termen gebruik je daar! Helaas heb ik nog niet genoeg ervaring om nou 100% te begrijpen wat je bedoeld :+ ..zal mezelf denk ik toch eerst even op de basis moeten gooien.
een beetje google kan natuurlijk nooit kwaad, maar even wat uitleg dan:

aangezien je blijkbaar niet beschikt over spul om een Virtualisatie (vmware, virtualpc, virtuablox) systeem op te zetten. wordt het eigenlijk NOG belangrijker om op zoek te gaan naar wat extra hardware, je hebt om genoeg kennis op te doen, en te oefenen eigenlijk gewoon 2 servers en 2 clients nodig.

die clients zijn niet zo boeiend elke pc (p3) die xp aankan is goed genoeg, al is een systeem dat via de bios van een netwerk kan opstarten wel een pre

voor de servers heb je toch wel 2x een p4 met 1gb ram nodig, (meer / sneller is altijd beter als je niet graag uit je neus eet)


even wat zaken die je moet gaan beheersen voor je examen:

de commandline: bijna alle taken zijn in windows ook via de commandline uit te voeren, en sommige ingewikkelde dingen kun je ook maar beter zo doen, erg handig als je 1000 gebruikers wilt aanmaken op basis van bijv een exel bestand of als je andere dingen wilt automatiseren. - maar natuurlijk ook zeer belangrijk als windows weer eens gecrashed is.

wsus (windows system update service): een van de belangrijkste taken van een systeembeheerder is zorgen dat alle pc's in zijn/haar netwerk beveiligd zijn, windows update is dus behoorlijk belangrijk, alleen in netwerken heb je wel eens dat een update de boel kan verpesten, software die ineens niet meer werkt en dat soort HELL - door wsus te gebruiken kun je zelf bepalen welke updates wel en welke niet op jouw netwerk pctjes zullen worden geinstalleerd.

RIS : (remote install service) een tooltje waar ik nog steeds niet zo van onder de indruk ben maar waar MS zeker van wil dat je er ervaring mee hebt, biedt de mogelijkheid om pc's zonder cdrom drive, via het netwerk een windows installatie te laten doen. op zich erg handig, (soms wel wat traag) - maar er zijn naar mijn idee betere oplossingen zoals Norton Ghost.

en hier nog even de reden waarom je niet genoeg hebt aan 1 (test)servertje: Backup, wat als je server het alleen niet meer aan kan, zorg dat je ervaring hebt met het beheren van de rechten tussen 2 servers in wie is de baas, werkt het netwerk nog als je 1e domein controler, plat gaat. en hoe los je dat op. allemaal dingen die je in je achterhoofd moet hebben als je de vragen gaat beantwoorden. Member servers, domain controllers, secundaire domain controlers. en aangezien 1 pc maar één rol kan spelen heb je dus minimaal 3 pcs nodig


[update nav je laatste reactie:

probeer in eerste instantie eens te kijken wat je bij je werk kunt lospeuteren aan pc' (hoe meer hoe beter 3 a 4 pctjes zou mooi zijn) - als dat niet wil lukken streun dan tnet V&A af op zoek naar een beetje een dualcore pc om vmware op te draaien.
bijv zoiets als : V&A aangeboden: Eenvoudige Game PC - al zou ik toch een aanzienlijk lager bod doen (rond de 150 euro max)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 10:48]


Door Tweakers user ScytheNL, dinsdag 6 juli 2010 10:35

Bedankt voor de verduidelijking, alhoewel ik natuurlijk nog van plan was om te gaan googelen ;) . Ik zie er het belang van hetgeen wat je net uitgelegd hebt wel in dus dat is iets wat ik in de nabije toekomst wel zal moeten gaan regelen op een of andere manier.... Iedere ervaring die me een stap dichterbij certificering brengt is natuurlijk een vereiste danwel een pré.

Weet iemand nog een bank die makkelijk te beroven is? :+

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 6 juli 2010 10:49

post hierboven even aangepast voor wat genuanceerdere uitleg...

de bank in je woonkamer???? - mssn is er wel wat tussen de kussens geschoven haha je weet maar nooit wat je daar allemaal vind ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 10:55]


Door Tweakers user Pogostokje, dinsdag 6 juli 2010 11:00

Weet iemand nog een bank die makkelijk te beroven is? :+
Ja. Maar los daarvan ;) het hoeft niet nieuw te zijn. Check marktplaats etc.
En, gooi gewoon geen eigen PC's weg. Je koopt toch wel elke 2-3 jaar iets nieuws, dus heb je na 5 jaar al 2 oude systemen die prima als huis-server kunnen dienst doen bijvoorbeeld.
Als je antwoord nu is dat je alleen maar oude meuk in huis hebt, dan had dit toch niet zo je interesse als dat je nu wellicht denkt. ;)

Heb je enig idee wat voor werk je later te doen krijgt als je deze weg inslaat? Misschien dat je wel een andere beleving hebt nu ... dan de praktijk. Ken je mensen misschien die dat werk doen waar je eens een dagje mee kunt lopen? Een ander kenmerk van veel MCSE'ers is hun ego, dus op je juiste manier aanspreken en je mag vast wel eens mee. ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 11:02]


Door Tweakers user ScytheNL, dinsdag 6 juli 2010 11:29

i-chat schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 10:49:
post hierboven even aangepast voor wat genuanceerdere uitleg...

de bank in je woonkamer???? - mssn is er wel wat tussen de kussens geschoven haha je weet maar nooit wat je daar allemaal vind ;)
Heb ik al lang en breed kapot getrokken en weer in elkaar gezet :P
Helaas niets in te vinden gezien het feit dat hij nog maar een half jaartje stof heeft kunnen verzamelen :+
Pogostokje schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:00:
[...]

Ja. Maar los daarvan ;) het hoeft niet nieuw te zijn. Check marktplaats etc.
En, gooi gewoon geen eigen PC's weg. Je koopt toch wel elke 2-3 jaar iets nieuws, dus heb je na 5 jaar al 2 oude systemen die prima als huis-server kunnen dienst doen bijvoorbeeld.
Als je antwoord nu is dat je alleen maar oude meuk in huis hebt, dan had dit toch niet zo je interesse als dat je nu wellicht denkt. ;)

Heb je enig idee wat voor werk je later te doen krijgt als je deze weg inslaat? Misschien dat je wel een andere beleving hebt nu ... dan de praktijk. Ken je mensen misschien die dat werk doen waar je eens een dagje mee kunt lopen? Een ander kenmerk van veel MCSE'ers is hun ego, dus op je juiste manier aanspreken en je mag vast wel eens mee. ;)
Beetje kort door de bocht met je conclusie dat m'n interesse misschien niet zo groot zou zijn omdat ik alleen oude meuk in huis heb. Zoals al gezegd ben ik pas laat in het pc tijdperk gerold met een simpel laptopje. Die naderhand verkocht tesamen met m'n toenmalige hobby (schakelbrommer/RS-50) en mijn eerste echte pc gekocht die ik nu nog steeds draaiende heb, hetzij met een paar vernieuwingen dus om de 2-3 jaar iets nieuws kopen gaat bij mij helaas niet op. Vanwege meerdere redenen, waar ik niet over uit wil wijden, heb ik sinds ik begon te werken nooit de beschikking gehad over mijn volledige loon om te spenderen aan wat ik op dat moment wou.

Daarnaast heb ik in dit geval als het kan natuurlijk liever een VM capabele pc ivm het feit dat 3-4 pc's verdomd veel stroom vreten en ik de energierekening toch liever in toom hou dan dat deze de spuigaten uit loopt.

Je goede tip betreffende het meelopen had ik inderdaad ook al in gedachte aangezien onze IT verlener binnenkort een nieuwe werkplek voor me komt installeren.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 11:49]


Door Tweakers user ThinClientQ, dinsdag 6 juli 2010 12:11

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Waarom MCSE/A als deze verouderd is? Waarom niet gelijk MCITP:SA of SE?

Ik ben bezig met MCITP:EA, ik zie je reacties graag tegemoet :)

Door Tweakers user 318025, dinsdag 6 juli 2010 12:16

Ik ben zelf bezig met MCITP tot Enterprise Administrator, en volgens mij zijn die Microsoft Press boeken voldoende, want ik zit in de klas en eigenlijk beetje zonde van me tijd omdat zo'n Microsoft Trainer er toch door heen jaagt.

Door Tweakers user ScytheNL, dinsdag 6 juli 2010 13:10

ThinClientQ schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:11:
Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Waarom MCSE/A als deze verouderd is? Waarom niet gelijk MCITP:SA of SE?

Ik ben bezig met MCITP:EA, ik zie je reacties graag tegemoet :)
Ik ben over 12 dagen 27. Ik heb gekozen voor MCSA/E om daar de basis te leggen. Veel bedrijven werken nog niet met 2008 (hier zijn we ook pas sinds kort op WinSer 2008 Standard over gegaan). Daarnaast kan ik me voorstellen dat MCITP enigzins voortborduurd op MCSA/E en dat het nooit kwaad kan om met meerdere systemen bekend te zijn. Basiskennis is heel veel waard in de IT heb ik gemerkt dus waarom dan niet bij de huidige basis beginnen?

EDIT: Boeken zijn zojuist op m'n bureau gegooid. Vanavond met de neus in de boeken!

[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 juli 2010 15:25]


Door Tweakers user 318025, dinsdag 6 juli 2010 15:16

Deathscythehell schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:10:
[...]


Ik ben over 12 dagen 27. Ik heb gekozen voor MCSA/E om daar de basis te leggen. Veel bedrijven werken nog niet met 2008 (hier zijn we ook pas sinds kort op WinSer 2008 Standard over gegaan). Daarnaast kan ik me voorstellen dat MCITP enigzins voortborduurd op MCSA/E en dat het nooit kwaad kan om met meerdere systemen bekend te zijn. Basiskennis is heel veel waard in de IT heb ik gemerkt dus waarom dan niet bij de huidige basis beginnen?
MCITP kennis kun je ook wel toepassen op oudere Windows Servers hoor, dus wat dat betreft is MCITP een betere keuze.

Door Tweakers user ScytheNL, dinsdag 6 juli 2010 16:59

SeekerNL schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:16:
[...]


MCITP kennis kun je ook wel toepassen op oudere Windows Servers hoor, dus wat dat betreft is MCITP een betere keuze.
Dat wordt dan gewoon simpelweg de volgende die bestudeerd gaat worden :Y)

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 6 juli 2010 18:06

ik geef je helemaal gelijk om te beginnen met mcsa mcse, wat veel mensen vergeten is dat hij waarschijnlijk al z'n pc kennis heeft opgedaan met windows xp. dus dan kun je maar beter zorgen dat je daar ook begint als het lastiger wordt, ik raad hem alleen wel aan om niet de moeite te nemen om ook die 300euro aan examen geld uit te geven,


leer dus gewoon eerst je msca / e kennis en pak dan de MCTS boeken erbij voor vista / win 7 met server 2008 en ga daar examen voor doen.

Door Tweakers user ScytheNL, woensdag 7 juli 2010 08:55

Ik heb inderdaad al mijn kennis opgedaan met XP dus was het voor mij niet meer dan logisch om daar te beginnen. WinSer2003 kende ik ook al een beetje dus ik had het vermoeden dat ik gewoon inderdaad beter voort kon bouwen op wat ik al een beetje kende ipv iets "totaal" nieuws en in die zin complexer.

Of ik wel of niet m'n certificering zou willen halen voor mcsa/e of meteen door voor MCITP is iets waar ik nogover na zou moeten denken dan.
Het is een investering van 300+ maar het staat natuurlijk heel leuk op je CV en zou theoretisch gezien een grotere kans geven om hoger op de stapel te bellen mensen te komen. Theoretisch dan...Eerst maar eens studeren en dan zien we wel verder.

Gisteravond aan het boek voor 70-270 begonnen en de initiele test "gemaakt" van 30 vragen. Van de 30 kon ik er 11 uit het vuistje beantwoorden, 6 na diep en lang nadenken en de resterende had ik sowieso fout gehad dus er valt zeer zeker nog wat te leren wat betreft XP :).

Door Tweakers user ScytheNL, donderdag 8 juli 2010 10:56

V&A aangeboden: Dell Poweredge 6850 (PE076851)

Is dit geen leuk thuisservertje om mee te beginnen? :+ }:O

Door Tweakers user 318025, vrijdag 9 juli 2010 13:24

Neem een virtual machine ofzo.

Reageren is niet meer mogelijk